Reklama
 
Blog | Robert Trávník

Matematika versus počty

Matematika se často zaměňuje s počty – tak se nakonec daný předmět nazýval, když jsem se s ním poprvé potkal ve škole. Na hodinách matematiky se dodnes učí hlavně počítat: sčítat, násobit, dělit, počítat rovnice, později k tomu přistoupí diferenciální počet a jiné počty. Navzdory přejmenování počtů na matematiku to ale kdysi bývalo víc o matematice, než je tomu nyní.

Kde zůstala nezbytná součást matematiky, kterou je
logika a schopnost přemýšlet, analyzovat? I logické myšlení se musí trénovat,
není dáno pouze genetickou výbavou, jak mnozí alibisticky věří. Pokud se z
matematiky tato oblast vytěsní a předmět se zredukuje na počty, stane se z ní
postrach "humanitně" zaměřených žáků, kteří se ji pak v dospělosti
snaží marginalizovat poukazováním na její zbytečnost pro většinu povolání.
Dospělo to tak daleko, že – v mládí zřejmě matematicky frustrovaní – ministři
školství se před ní vynasnažili ochránit své i cizí děti zrušením povinné
maturity z matematiky. Je to začarovaný kruh, z něhož zdánlivě není úniku. Čím
větší strašák se z matematiky udělá, tím méně lidí jí bude rozumět v budoucnu a
tím menší naděje na zvrácení trendu.

Na můj minulý článek o matematice se mi ozval školák, který našel v matematice zalíbení a
potvrdil můj názor získaný prostřednictvím školních zkušeností mých dětí.
Učitelé učí počty. Milé děti, až vám bude pan/paní učitel/ka vysvětlovat
rovnice, vyzkoušejte jednoduchým hlavolamem, zda ví, o čem mluví. Hádanka zní:
"Cihla váží kilo a půl cihly. Kolik váží cihla?". Tento hlavolam
dokážou vyřešit děti nezatížené vnucenými mechanickými postupy a lze jej
samozřejmě vyřešit i za pomocí jednoduché rovnice, pokud se jen trochu
zamyslíte. Nicméně spousta lidí i před takto jednoduchým problémem poklesne v
kolenou. Přestane jim to myslet jenom proto, že otázka má něco společného s
matematikou. Matematika v nás vyvolává pocity žáby hypnotizované hadem.
Narozdíl od žab se s tímto reflexem nerodíme, získáváme jej ve škole nebo od rodičů.

Přitom analytické myšlení založené na logice je
potřebné ve všech oborech, pokud v nich člověk chce vyniknout. Jak v
programování, tak i v žurnalistice, biotechnologiích nebo právu. Jak lze v těchto oborech dosáhnout alespoň
průměrné úrovně bez solidních základů z logiky, pouze s maturitou z jazyků? Že se
matematika vyučuje bez logiky není chybou matematiky, nýbrž těch, co ji učí.
Nedostatek logického uvažování je pak evidentní zejména v politice, nebo v
médiích. Reklamní průmysl je na tomto nedostatku přímo založen.

Reklama

Jedinou nadějí na protnutí začarovaného kruhu je
zavedení zpětné vazby . Rodiče a studenti potřebují statistické informace o
školách a o úspěšnosti jejich žáků a studentů v dalším studiu a zaměstnání. Já
sám bych se, kdyby takové přehledy byly dostupné, při výběru základní školy pro
své děti zaměřil na účast a úspěchy její žáků v matematických olympiádách.
Spojitost s úspěšností v příštím studiu a povolání by se totiž prokázala velmi
rychle. Vycházím ze svých zkušeností s vedením výběrových řízení na místa
programátorů a jejich pozdější úspěšností ve firmě. Uchazeči se ve svém CV
kromě výčtu svých praktických zkušeností nezapomenou pochlubit kladným vztahem ke
sportu, přírodě, literatuře nebo historii. Nikdy však k matematice. Přitom
pokud někdo úspěšně vystudoval matematiku nebo fyziku, anebo při pohovoru
přizná kladný vztah k těmto strašákům, je z něj ve mžiku horký adept pro práci ve
firmě, která vyvíjí vlastní technologie a potřebuje myslící bytosti. Člověk,
který se nebál jít do tak náročného studia, jakým je třeba jaderná fyzika, je
sázkou na jistotu, pokud přijímáte analytika čehokoliv. A to jsem fyziku ani matematiku nestudoval.

Nakonec jedna aktuální dobrá rada pro čerstvé
absolventy: pokud sníte o zajímavém zaměstnání a máte kladný vztah k
matematice, nezapomeňte se jím pochlubit. Za prvé odfiltrujete potenciální
zaměstnavatele, kteří to nedokážou ocenit a proto vás nemohou zajímat. Za druhé
okamžitě zaujmete firmy, které vědí, že logicky myslících lidí je nedostatek a
je potřeba je slušně zaplatit.